arcoenanne.reismee.nl

Eerste week Portugal

20 mei 2018

Eindelijk, ruim een jaar hebben we al geen noemenswaardige fietsreis gemaakt, maar vandaag gaan we naar Lissabon. Vanmorgen op het gemak de tassen ingepakt, planten water gegeven, kikker eten gegeven en de deur achter ons dichtgetrokken.

Een korte rit naar Rotterdam airport, fietsen ingerold in bubbeltjes en sealfolie en inchecken maar. Na een vlucht van ruim twee uur stappen we uit in Lisboa. Helaas bleek mijn band beschadigd, en kregen we mijn trapper niet vastgedraaid zonder de schroefdraad naar de galemiezen te helpen, maar een uurtje na landing waren we klaar om te gaan fietsen. maps.me had een mooie route voor ons in petto, deels onverhard over kleine paadjes door een groot park in Lissabon. Na een uurtje op en af kwamen we op de camping; een hele grote camping net buiten de stad, waar we een mooi plekkie konden bemachtigen om onze tent te pitchen, net voor donker zaten de haringen erin.

Vervolgens hebben we bij de camping-eterij een menu van de dag naar binnen gewerkt, heerlijke vis met rijst, bakkie soep en een salade en zijn we lekker gaan slapen.

21 mei

Heerlijk geslapen, ondanks de geluiden van de snelweg. Wel lekker vroeg op, dus eerst maar naar de campingwinkel geslenterd voor een ontbijtje. Daarna ff douchen, de tassen opnieuw geordend en op de fiets gestapt naar het centrum.

Lissabon is een lekkere stad om zo maar een beetje door de straatjes te slenteren en her en der een bak koffie te doen. We zijn naar het kasteel gelopen waar we een prachtig uitzicht over de stad hadden. Vervolgens hebben we bij de fietsenmaker mijn beschadigde band laten vervangen, wat de kosten van vandaag over ons dagbudget heeft gejaagd. De fietsenmaker keek bewonderend naar mijn versnellingsbak en wist meteen dat hij ons de duurste band kon aansmeren die hij op voorraad had. Ik kan er nu wel weer minstens 10000 kilometer tegenaan, dat dan weer wel.....

Vervolgens zijn we weer, gewapend met een verse galiameloen, naar de camping gegaan, waar we die meloen verorberd hebben en nu de route voor morgen aan het uitstippelen zijn. Savonds hebben we nog ff zitten babbelen met twee pensionados die voor het eerst aan het genieten waren van hun vrije tijd; met de caravan 12 weken door Europa, klinkt als iets wat we over een jaartje of 20 ook wel eens kunnen gaan doen.....

22 mei

Weer lekker vroeg op, tent afgebroken en om half acht zaten we op de fiets. Eerst richting het centrum om daar de ferry naar montijo te pakken. Daarvandaan zijn we gaan fietsen naar het oosten. Door heuvelachtige landschappen met wijngaarden, tussen de kurkeiken door en langs graslanden. Af en toe werden we getrakteerd op prachtige uitzichten over de beboste heuvels met soms mooie witte huisjes van middeleeuwse dorpjes en steden.

Onderweg zijn er veel ouderwetse restaurantjes / barretjes waar de tijd stil gestaan heeft, maar de mensen wel ouder geworden zijn. Zo kwamen we voor een bakkie koffie terecht waar een oude vriendelijke baas samen met zijn vrouw - een jaar of 80, zo krom als een hoepel en nauwelijks groot genoeg om over de toonbank te kunnen kijken - de toko runde. Een koffie en kouwe cola voor de totaalprijs van €1,75.

Het eindpunt, Montemor O Novo hadden we om een uur of vier bereikt. We zijn het oude centrum doorgefietst, super mooi om te zien, maar niet zo veel te beleven. Vervolgens zijn we bij de supermarkt inkopen gaan doen voor een feestmaal van champignons in tomatensaus, geitenkaas met honing, appel komkommer, Portugese wijn en natuurlijk pastel de nata.

Daarna was het nog wel een dingetje om de camping te bereiken, de routeplanner leidde ons tot 20 meter van de camping, alleen lag hij een meter of tien onder ons en konden we niet door de dichte begroeiing en het hek heen.

Uiteindelijk vroegen we een vriendelijke vrachtwagenchauffeur die net voorbij kwam of hij het wist en je raadt het nooit, maar hij wist het! Alleen kon hij het ons niet uitleggen ivm de taalbarriere en zijn we op de fiets achter zijn vrachtautootje aangereden, een kilometer of twee tot dat we voor de ingang van een lang pad stonden waarbij keurig een bordje stond met de naam van de camping.

Snel het zwembad ingedoken en lekker gekookt en nu zitten we nog wat uit te buiken en te nippen aan de wijn. Het leven kan zo relaxed zijn.....

23 mei

Vannacht barkoud geweest in ons hutje maar toen de zon om een uur of acht begon te schijnen warmde het snel op en zijn we naar buiten gekropen. Een uurtje later zaten we op de fiets. Eindbestemming Evora, maar onderweg hebben we nog een omweg langs de megalieten gemaakt, een soort van Stonehenge, maar dan anders. De weg was stoffig, steil, maar mooi, tussen de kurkbomen door.

Om half drie lagen we aan het zwembad op de camping. Na wat relaxen zijn we naar Evora geweest, een prachtige middeleeuwse stad, waar het nadeel altijd is dat je tanden eruit trillen van het fietsen over de cobblestones. We hebben de Capela dos ossos bezocht. Een kapel waarvan een creatieve Franciscaner monnik het geniale idee kreeg om alle muren en plafonds te versieren met de botten van zijn eerder overleden collega’s. Beetje apart om te zien, allemaal mooie mozaïeken van schedels en beenderen.

Daarna zijn we op een terras beland waar we een aantal uur hebben zitten genieten van een happie en drankje, van het lekkere weer en van het gewoon vakantie hebben.

24 mei

Toen ik vannacht uit bed ging om naar de wc te gaan, kreeg ik op de een of andere manier het idee om op de buienradar te kijken en schrok van de vooruitzichten. Het zou snel gaan regenen en morgen de hele dag blijven regenen. Ik heb dus eerst al onze zooi die we gewoon los in de voortent gooien maar even regenproof ingepakt en ben weer door gaan slapen.

Een paar uur later werden we inderdaad wakker van de regen en pas om een uur of 5 werd het weer ineens zonnig. Omdat we geen zin hadden om te wachten tot het droog zou worden, hebben we toch de zeiknatte tent in de tas gepropt en zijn we gaan fietsen, naar Estremoz.

Hier zitten we in een fantastisch familiepension, de glorie van vroeger tijden hangt er nog, maar is lichtelijk verlopen. We hebben een mooi kamertje met een marmeren badkamer, maar Estremoz is de stad van de marmer, dus alles is hier van marmer, zelfs alle stoepen en troittoirbanden. Van de vroeger mooie pakketvloer liggen her en der wat plankjes los, maar het personeel is vriendelijk en alles is min of meer schoon. Het eerste wat we deden, is onze natte tent ophangen, dus in mum van tijd was de kamer vies en nat, maar ja, morgen vegen we de boel wel weer aan als alles droog is.

Toen het om 17:00 plots droog werd zijn we naar het kasteel gewandeld. Vanuit dit fort hadden we een mooi uitzicht over de glooiende heuvels in de omgeving en de witte huisjes met rode daken in de stad.

Vervolgens hebben we nog een happie gegeten in het eetcafé van het pension. De mannen uit de buurt verzamelde hier ook voor een biertje, happie en een lulpraatje, dus het was erg gezellig.

25 mei

Vannacht lekker geslapen ondanks de hitte, ik had de airco vol op de hoogste temperatuur gezet om de tent droog te krijgen. We konden al vroeg ontbijten, dus zaten om half acht onze sandwich met koffie naar binnen te werken. Vervolgens hebben we zo goed mogelijk onze zooi opgeruimd en hebben we ons prachtige familiehotel weer verlaten, eindbestemming Reguengos de Monsaraz. De tocht was mooi, langs wijngaarden, olijven en kurkbomen.

Aan het begin van de middag kwamen we aan en hebben onszelf getrakteerd op een mooi hotelletje. Eerst lekker onder een goede douche en toen het dorp verkend. Niet zo heel veel te beleven behalve de excursie naar de supermarkt en een heleboel stoere mannen met quads, buggy’s en off-road wagens die een een of andere race gingen doen in de omgeving.

26 mei

Heerlijk geslapen in ons bed met koele zachte lakens en lekkere dikke kussens. Na het ontwaken zijn we de trap afgestiefeld voor een ontbijtbuffet wat we ons goed hebben laten smaken. Vandaag hadden we ong 100 km voor de boeg. Onderweg hebben we Moura bekeken, waar we het kasteel beklommen hebben en een minimuseum bekeken hebben waar een expositie was over het schrift. Om twee uur zou het open gaan, dus we stonden om 14:05 op de stoep maar de boel was nog dicht. Even later kwam een vrouwtje de deur open doen, werden we naar binnen geloodst en kregen we een folder met info on onze handen geduwd. 5 minuten later hadden we de expositie gezien en zijn we er weer vandoor gegaan. Het zou me niks verbazen als wij de enige bezoekers van de dag zijn geweest.

Vervolgens door naar Serpa, waar we eerst de Lidl hebben bezocht om ons kostje bij elkaar te scharrelen en vervolgens op de camping municipal zijn beland. Een beetje schrale bedoeling, waar we geen plekje hebben kunnen betrappen op meer dan tien grassprieten en zachte ondergrond, maar nadat we de haringen de grond in gerost hebben, ontdekte we dat er wel schone WC’s en heerlijke douche’s waren.

27 mei

Vanmorgen eerst uitgeslapen en toe het klokkenmuseum in Serpa bezocht, verbazingwekkend leuk! Een collectie van meer dan 2000 mechanische klokken, zakhorloges, polshorloges en wekkers met een privérondleiding van een enthousiaste vrouw. Daarna, zoals overal, ook hier het kasteel beklommen. Leuk dat je hier overal gewoon gratis de kastelen op kan, soms hoge trappen en muren zonder hekjes, over een jaar of wat zal vast alles afgezet zijn en wat eurootjes entreegeld kosten.

Vervolgens zijn we op de fiets gestapt en naar Beja gefietst, 30km maar veel tegenwind en irritante klimmetjes voordat we weer een plekje bemachtigd hebben op de camping municipal. Toen de tent stond zijn de we bij de plaatselijke Italiaan heerlijk gaan eten en natuurlijk naar het castelo. Een imposant ommuurde vesting met daarin een toren van steen en marmer van 40 meter hoog. Bovenop hadden we een fantastisch uitzicht naar alle kanten over de hele omgeving.

Daar we in Azië megafan waren van de 7/11, hebben we hier ons hart verloren aan de Pingo Duce; verrukkelijke chocola, heerlijke pastels de nata en verder wat we allemaal weer bij elkaar scharrelen om de nodige kcal binnen te krijgen. Op de camping zijn we met bijna ons hele hebben en houwe een gebouwtje ingedoken, waar we heerlijk konden zitten, koken, eten en relaxen. Na een bakkie en een wijntje zijn we weer de gelukkigste mensen van heel deze aardkloot!

28 mei

Vanmorgen eerst terug gefietst naar Serpa, waar we de elektrische tandenborstel hadden laten staan. Nu wind in de rug dus sneller en makkelijker dan gisteren. Gelukkig stond de tandenborstel er nog, dus die hebben we weer.

Vervolgens een prachtige route naar Mertola gefietst kringelend door de heuvels en maar een handjevol auto’s op het hele stuk, we hadden de weg voor onszelf. In Mertola is geen camping dus we slapen in een heel huis waar een stuk of vier appartementjes zijn, maar verder is er niemand dus we hebben het hele huis voor onszelf. Bovenop een heerlijk dakterras waar we dus veel te vinden zijn. Om een beetje te relaxen hebben we besloten twee nachten te blijven.

Anneke mams

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie weer. Jullie hebben al meer gezien als wij in drie keer Portugal. Heel leuk wat jullie schrijven. Ik zie sommige dingen voor me. Liefs van ons, en geniet van dat heerlijke land????